سند ثبتي پايگاه پرتغالي‌هاي ميبد به نام ميراث فرهنگي شد


سند ثبتي پايگاه پرتغالي‌ها (انگليسي‌ها) شهرستان ميبد به نام ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري صادر گرديد.


به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا :مسئول نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ميبد ضمن اعلام اين خبر افزود: با عنايت به اهميت بنا و لزوم سرمايه‌گذاري در زمينه گردشگري توسط بخش خصوصي اين اقدام انجام شد تا روند واگذاري به سرمايه گذار تسهيل گردد.


"وحيد دهقاني" گفت: هرچند مقصود از تاسيس چنين ساختمانهايي به درستي مشخص نيست، ليکن بنابر شواهد موجود پايگاه فوق داراي اهميت زيادي بوده و نقش بسزايي را در رسيدن انگليسي‌ها به اهدافشان داشته است.


وي با بيان اينکه مي‌توان تاريخچه اثر را همزمان با جنگ جهاني دوم (54-1951) و نفوذ روسها و انگليسي‌ها دانست،گفت: شايد بتوان عمده‌ترين اهداف تاسيس اين پايگاه را مرکزيت در قلب کوير ايران، دور از دسترس بودن دشمنان و مخفي بودن در يک منطقه دورافتاده دانست.


"دهقاني" با اشاره به اينکه پايگاه فوق به نام فرودگاه در بين ساکنان محلي ميبد مشهور است،گفت: ساخت چنين بناي عظيمي با هر هدف و عنواني که بوده است قبل از اتمام ساختمان آن به حال خود رها شده و اين رهاشدگي به علت اتمام جنگ جهاني دوم و بازگشت انگليسي‌ها بوده است.


شايان ذکر است: پايگاه پرتغالي‌ها متعلق به دوره پهلوي بوده و بر اساس اطلاعات درج شده در پرونده ثبتي، اين بنا با شماره 14517 مورخ16اسفند1384 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا